“Mensen willen vaker de natuur in huis halen”

Share on facebook
Share on twitter

“Mijn zus is uiteraard belangrijk voor de zaak, maar misschien vooral voor onze klanten.” Leo De Rijcke weet dat zus en medezaakvoerster Naninja als interieurvormgeefster een grote rol speelt in de groei van het bedrijf De Rijcke. De Rijcke staat voor schilderwerken en interieurvormgeving in al haar aspecten.

Leo en Naninja De Rijcke vormen de derde generatie van het bedrijf dat 75 jaar geleden door opa Edmond werd opgericht als schilderbedrijf. Vandaag kunnen beide zaakvoerders rekenen op een twintigtal medewerkers om de vooral particuliere opdrachten tot een goed einde te brengen. In de wat wijdere regio staat De Rijcke voor klantvriendelijkheid en hoogstaande kwaliteit.

Van interieurvormgeving was bij de vorige generaties dus nauwelijks sprake. Bracht Naninja daar als overtuigde en gedreven interieurvormgeefster verandering in?
Naninja De Rijcke: “Ook grootvader en vader waren wel degelijk overtuigd van het belang van vormgeving. Het decoratieverhaal was hen niet vreemd. Zij legden in hun werk als schilders accenten die we vandaag met andere materialen bereiken. Vormgeving zit dus in onze genen en ik werd aangespoord in Sint-Lucas interieurvormgeving te gaan studeren. Dat was trouwens datgene wat ik echt wou…”

De inbreng van interieurvormgeving werd steeds belangrijker in het bedrijf. Zowel voor de zaak als voor de klanten een goede zaak?
Naninja De Rijcke: “Uiteraard. Vandaag zorgen wij niet enkel voor de schilderwerken maar ook voor vloer, behang, stoffen en bijvoorbeeld raamdecoratie. Voor andere interieurelementen werken we samen met externe partners. Voor de klant is het belangrijk dat zelfs zijn stoutste dromen gerealiseerd worden.”

Is interieurvormgeving iets voor nieuwbouw of toch eerder voor vernieuwbouw of renovatie? Ligt je opdracht dan anders?
Naninja De Rijcke: “Beiden komen aan bod. Maar we worden toch meer gevraagd bij renovatie. Voor de interieurvormgever ligt de uitdaging anders. Bij renovatie wordt van ons verwacht dat we fouten of gebreken oplossen. Bij elke opdracht is contact met de klant heel belangrijk. Een gesprek leert me de verwachtingen die ik dan kan aanvullen, temperen of van de mat vegen. De klant krijgt uiteraard het laatste woord.”

Heeft de coronacrisis invloed? Zijn er vandaag andere tendenzen?
Naninja De Rijcke: “Corona speelt inderdaad een rol. Mensen zitten meer thuis. Er gaat minder geld naar vakanties en er is dus ruimte voor renovatieprojecten. Onze klanten willen vaker de natuur in huis halen. En dat kan met nieuwe natuurlijke materialen en kleuraccenten. Voor de interieurvormgever zijn het boeiende tijden…”

Schilderwerken en Interieurvormgeving De Rijcke, Vlassenhout 13 in Dendermonde. Meer informatie: 052 21 93 32 of www.derijcke.net.

Lees ook deze artikels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *